Monday, March 13, 2006

Videre testing av pennel- og hairrig

Jeg skal i neste uke teste flere måter å feste store agn til små kroker. Målet med dette er å finne ut om jeg kan gjøre noe for å forhindre at store agn ikke fyller opp krokbøyen og forhindrer god kroking. Den øverste varianten kalles en pennelrig og består av to kroker på samme fortom. Agnet festes i begge krokene og gjør at uansett hvor på det store agnet fisken tar, så blir den kroket av en av krokene. De to nedenfor er hairrigger hvor jeg har tenkt å feste agnet i store binders som igjen festes til løkken bak kroken. Dermed kan store agn benyttes og likevel vil jeg oppnå en helt fri krok som kan kroke fisken optimalt. Den nederste kroken er en aberdeenkrok. Den jeg har valgt er veldig skarp, og den er sterk i godset, perfekt for stor kystfisk. Den i midten er en widegape fra Mustad. Også skarp og sterk, men med betydeligere kortere krokstamme. Det blir spennende å se hvilke som gir høyest krokingsprosent. Og nå, tilbake til eksamenslesinga.



 Posted by Picasa

No comments: