Friday, January 13, 2006

Hvittingfiske på Felleskjøpet

Jeg var på tur til Felleskjøpetkaien i Trondheim i dag. Dette er en ISPS-kai som gjør at deler av den er stengt med gjerde og låst port med videoovervåkning. Og den mest spennende delen av den var stengt. Men jeg stilte meg opp ved siden av gjerdet og lempet første kast utenfor gjerdet langsetter kaikanten. Fisket her med glidebom og tackel med flytekuler. Fikk ikke satt opp en stang til før jeg fikk ett kjemperun på den første stanga. Fisken satt med en gang jeg strammet bremsen, sikkert også før, og ble dratt på land etter en god fight. Nå merker jeg ulempen med at jeg har begynt å få til lange kast, det blir jo så langt å dra sotr fisk tilbake. Opp kommer tilslutt dagens første fisk, og dagens beste. En hvitting på ca 1780 gram. Jeg sier ca, fordi jeg har glemt hva den veide, men jeg har lagret vekta i minnet på vekta mi. Skal sjekke senere i dag og legge inn en edit om vekta ble feilsitert nå. Fikk etter en time satt ut tre stenger. Det nappet konstant på alle stenger, med en del lange run på stanga med glidebom. På den andre surfstanga satte jeg opp et dobbelt paternostertackel med to impactshields. På det nederste kroksettet brukte jeg perler og selvlysende gummeslange, denne ga mest små hyser. Den øverste fortommen ble holdt opp i vannet av enkelte store flytekuler, denne fikk jeg utelukkende hvitting på. Fikk kastet ut en karpestang med ett dobbelt paternoster også, men denne fikk jeg bare en krabbe på. Men krabba dro i gang ett skikkelig run den også, den måtte ha tatt agnet oppå en stein og spurtet nedover igjen. Tror jeg iallefall. Flere som har hatt krabberun?Jeg fikk det virkelig travelt da det plutselig hylte fra nappalarmen min i titiden. Jeg vil tro at 20 meter sene raste av snella på fire sekunder. Samtidig med dette hørte jeg ett "Grraaaayyyyyyyyyyyyyyyypaaahhhhhhhhhhhhhh" ute fra sjøen. Ikke mindre enn to hegrer fløy inn i multisena mi. Begge fuglene ble fanget i ferden og dratt ned i sjøen. Heldigvis klarte begge seg godt. De kom seg løs og fløy noen runder rundt meg etterpå, med halsen full av ekle skrik. Tror hegreskrik kunne gjøre seg bra i skrekkfilmer. Fikk også en fin sandflyndre på 550 gram. Den tok på en 6/0 sirkelkrok og stor sildebit. Sulten fisk med andre ord. Skal sjekke vekta på de to hvittingene i dag, og legge ut riktig vekt senere i dag. Og nevnte jeg ny art? Nummer 49. Sandflyndra altså. Har aldri artsbestemt flyndrene mine før, derfor ny art først nå selv om jeg har fått en god del flyndrer opp gjennom årene.





No comments: